Els periodistes i la força de la comunitat, amb Matthew Eltringham (BBC)

Resulta reconfortant escoltar com s’està adaptant a un entorn canviant un mitjà de referència com la BBC , sense perdre de vista les essències del periodisme. I amb autocrítica, quan cal. En va parlar Matthew Eltringham, responsable de mitjans socials de la BBC (@mattsays a Twitter), al cicle “10 en Comunicació” organitzat per la fundació ESCACC.

Eltringham va parlar dels mitjans socials com a fonts d’informació però també com a eines per implicar-se amb la comunitat.

Començar per la distinció entre audiència i comunitat ja és un bon punt de partida. L’audiència és passiva, no hi ha un compromís amb el mitjà, el programa ni la informació. En canvi, la comunitat és activa, té un propòsit comú, treballa com un grup, va explicar Eltringham. Com exemple de comunitat va citar el programa 5 live, que sap connectar molt bé amb la seva audiència. En canvi altres programes, com Radio 4, tenen una audiència lleial però poc implicada.

Les manifestacions dels estudiants universitaris a Londres contra la pujada dels preus de matrícula (#demo2010) il·lustren com la comunitat pot canviar l’agenda dels mitjans de comunicació. Els manifestants explicaven la seva versió de la informació. Com la veien ells. No esperaven a que l’expliquessin els periodistes. Feien servir Twitter, Facebook, Flickr, Audioboo,… Fins i tots creaven mashups de Google Maps per mostrar on era la policia:

Mentre duraven les protestes, el cotxe del príncep Carles i Camilla va ser atacat. L’atenció informativa de la BBC es va centrar en aquest fet. Però els estudiants van seguir parlant de les manifestacions. La BBC no va aconseguir influir en les converses. I van ser ells els que van haver de canviar i de tornar a centrar-se en les protestes. Van rebre crítiques perquè no van saber implicar-se amb la comunitat. No havien estat prou propers a la conversa, a la comunitat.

La comunitat té una veu per ella mateixa. El seu poder és cada cop més creixent i important.

Però això no implica que els periodistes hagin de deixar de comprovar les informacions. Han d’implicar-se en les xarxes socials però sense deixar de verificar si les informacions són correctes o no. Han d’anar més enllà. Eltringham va explicar que és un pas difícil d’emprendre. Però no només és necessari sinó beneficiòs, afegeixo jo. Un cop obres el procés periodístic i fas que la comunitat entri en aquest procés per ser més transparents i responsables, veus que el paper de la comunitat és més important. I va afegir:

Ens hem de comprometre amb la comunitat de manera transparent, oberta i en igualtat de condicions.


Matthew Eltringham defensa que els periodistes del segle XXI no poden treballar d’una manera eficaç sense conèixer les eines que ja existeixen a la xarxa. És per això que des de la BBC han ofert formació a uns 5.000 periodistes.

Va parlar del gran poder de Facebook: preferim confiar en les informacions que ens recomana algú a qui coneixem que en les que ens proporciona un algorisme (el de Google). Tot i això, Eltringham considera que per a determinats temes els usuaris encara continuarem fent servir els cercadors. I que tendirem a informar-nos en temps real.

Si bé va mostrar diversos exemples d’ús de les pàgines de Facebook per implicar la comunitat (Breakfast, BBC London), Eltringham va explicar que no creen informació específica per a Facebook (“Som un ens públic. Si creessim contingut que es publiqués a Facebook però no a la BBC seria complicat“).

Més informació:

Escacc: Matthew Eltringham: “La comunitat aporta valor afegit al mitjà”
Ara.cat: Eltringham: “Els periodistes ja no som els propietaris de les notícies”
La Vanguardia: Matthew Eltringham: “La comunidad puede influir en lo que explican los medios y en cómo lo explican”
Karma Peiró: Com ha de ser el periodisme del segle XXI?

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s