Entrevistes a community managers: la campanya del 26J del PP

Reprenc l’actualització del blog amb un recull d’entrevistes a responsables de xarxes socials de diverses empreses i institucions, publicades per diversos mitjans. Community managers, social media managers, editors de xarxes socials,… les denominacions són sovint diverses ja que, com es veurà, també les tasques i responsabilitats també ho són.

Començaré per l’equip de xarxes socials del Partit Popular en les darreres eleccions. No per cap afinitat política sinó perquè és dels pocs casos en què he trobat que es parlava no només de la feina de community manager sinó també de com enfocaven la publicitat a les xarxes socials. 

ElDiario.es hem conegut que el PP ha tingut un “coordinador de la campanya digital” amb un equip fix de deu persones, que gestionaven el web, els perfils de Twitter i Facebook, el canal de YouTube i Instagram. A més, disposaven d’una dotzena de becaris que coordinaven a “uns 2.500” voluntaris. 

Un equip d’analítica (que no s’especifica si forma part d’aquests deu fixos) detecta tendències que han utilitzat en la seva estratègia, per incorporar al debat assumptes no previstos inicialment pels candidats ni responsables de la campanya, com la reforma horària -que, en la meva modesta opinió, va resultar un assumpte bastant extemporani.

Admeten que a través de les xarxes, en poques ocasions interactuen amb altres partits. La part d’elogis al seu cap i al partit l’estalvio. A qui li interessi pot llegir la peça completa

Però ha estat aquesta estratègia la cirereta perquè el PP no només fos el partit més votat sinó que superés els resultats dels anteriors comicis, malgrat els nombrosos casos de corrupció, estar sent investigats per finançar la pròpia seu de forma irregular o una pèssima gestió de la crisi? Per a l’autor d’una altra peça a El Mundo sembla que no. Sembla que l’únic i absolut artífex de l’èxit del PP és una agència nordamericana que va treballar en la campanya de la reelecció d’Obama i que també estava treballant amb Cameron en la campanya pel refèrendum en què el Regne Unit havia de decidir si volia continuar formant part de la Unió Europea. Sí, el mateix referèndum que Cameron va perdre. Aquest fet no sembla gens substancial per a l’autor de l’article, que parla d’aquesta agència com si fossin mags amb poders sobrenaturals. 

En realitat el que han fet aquests “mags” ha estat segmentar audiències a Facebook, a partir de l’estratègia que des del PP els anaven marcant i comprar publicitat. Les creativitats les ha anat elaborant una altra agència, Shackleton.

“Todos los inputs [datos] se los hemos tenido que dar. Igual que los mensajes”.

Amb això, han publicat uns 500 continguts (banners, vídeos, textos) durant els quinze dies de campanya. A un cost mitjà per impressió de mig cèntim d’euro (5 € de CPM?). I, pel que expliquen, els continguts que han difòs no han estat només missatges positius del propi partit, sinó també dels que han considerat punts febles dels altres partits (bàsicament Podemos). Total: 190.000 € invertits en publicitat a Facebook (impostos inclosos) + 100.000 € per a l’agència nordamericana. Si no m’he equivocat en els càlculs, això són, donat el cost mitjà, aproximadament uns 38 milions d’impressions! Qui necessita gurús amb aquest pressupost? Bé, sí, potser calen per convèncer al teu cap de fer aquesta inversió. 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s